Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Jak jsem nadvakrát tvořila pokovený šperk z přírodnin metodou galvanoplastiky – brož Zeleného muže

V dnešním článku se budu věnovat postupu výroby pokovené brože z přírodnin, která mi dala opravdu zabrat – prošlapat novou tvořivou cestu však stojí za trochu nervů.

Neobvyklá brož kombinuje přírodu a kov aneb jak jsem vyráběla brož a jak si brož dělala, co chtěla.

Výzva spadlá k nohám - z přírodniny unikátní šperk

Jednoho větrného dne mi k nohám spadla ulomená větvička s nádherným lišejníkem. Lišejník se mi natolik zalíbil, že jsem se rozhodla vyrobit z něj originální šperk. Představovala jsem si brož, která bude celá pokovená mědí pomocí metody electroformingu a bude znázorňovat takzvaného Zeleného muže. Považovala jsem nápad za výzvu a jak se nakonec ukázalo, opravdu to nic jednoduchého nebylo.

Seznamte se se zeleným mužem

Motiv Zeleného muže (angl. Green man) se objevuje v mnoha podobách a variacích v kulturách po celé planetě. Je spojován s přírodními božstvy – zpodobňuje se jako mužská tvář obklopená listím, květy a plody. Je uznáván jako symbol obrody, znovuzrození, přírodního cyklu obnovujícího se s každým jarem. Motiv mužského obličeje s větvemi a šlahouny vyrůstajícími kolem tváře, z úst či nosu najdete jako ornamentální dekoraci na gotických kostelech, ale i na světských architektonických památkách.

Týnská škola Praha
Týnská škola Praha
Staroměstská tržnice Praha
Staroměstská tržnice Praha

S chutí do práce: jak na pokovenou brož z lišejníku

S pokovením lišejníků už jsem měla několikrát tu čest, takže jsem si myslela, že vím, jak na něj a jak se bude lišejník při procesu galvanického pokovování chovat. Spletla jsem se. Teď už tuším, že větru, dešti a lišejníkům poručit zkrátka neumím. Jak jsem poprvé postupovala?

1. Lišejník jsem nechala týden dokonale vyschnout. Připevnila jsem na něj zezadu brožovou jehlu. Technikou cínování jsem vyrobila hlavu Zeleného muže.

2. Vybrala jsem nejvhodnější vltavín, který se mi k budoucí broži líbil.

3. Vše jsem zkombinovala dohromady. Zbývalo ještě udělat složitou přípravu podkladu pro budoucí pomědění celého šperku, abych docílila pokovení i nekovových částí ozdoby.

4. Nakonec jsem vložila celou brož do galvanické lázně.

Lišejníku se v lázni nelíbilo

Zprvu vypadalo všechno v nejlepším pořádku – až na ten lišejník. Ten se i přes důkladnou přípravu v lázni začal nacucávat tekutinou, tedy elektrolytem, ve kterém byl ponořen. A vůbec se nepokovoval!

Dva dny jsem se pokoušela celý proces zastavit a odvrátit nejhorší. Nakonec se lišejník úplně rozpadl. Zvětšil totiž svůj objem a vše, čím byl povrchově ošetřen, se odrolilo přímo do galvanické lázně. A to znamená, že je lázeň znehodnocená a musí se celá přefiltrovat a znovu chemicky vyrovnat.

Opětovné vytvoření pokovené brože - tentokrát se skvělým výsledkem

Stála jsem opět na začátku a nechtěla se vzdát myšlenky na brož Zeleného muže. Musela jsem na to jít ale jinak.

Mědí jsem pokovila postupně list dubu, dvě větvičky cypřiše, jiný lišejník, šípek růže, list gazánie, větev, na které to všechno zespodu drží, a ocínovanou hlavu Zeleného muže. Sestavila jsem součásti šperku dohromady a připojila vltavín. Následně jsem brož opět ponořila do lázně, aby získala poslední měděnou vrstvu.

Zbývalo pokovený šperk finálně vyčistit, vyleštit a ošetřit z obou stran. Jako povrchovou úpravu jsem zvolila patinu v různých přírodních odstínech. Konečně jsem byla se svou prací spokojená. Celý proces výroby nové brože trval neuvěřitelných 7 dní – dnes už ale vím, jak na to, a na co si dát pozor.

Zdroj fotografií: Lenka Blažková (LENKA BLAZA ART)

Psáno pro Fler MAG

Líbil se vám tento článek?

Přihlaste se k odběru novinek a neunikne vám žádná další zajímavost. Vychází 1x měsíčně.